Het effect van cafeïne op jouw biologische klok

Het effect van cafeïne op nachtrust

De invloed van cafeïne op je nachtrust is al jaren een punt van discussie. Sommige mensen zweren dat ze er geen enkele last van hebben en andere kunnen er niet meer van slapen. Nu is er er uit onderzoek voor het eerst hard bewijs over de invloed van cafeïne op het slaappatroon.

Cafeïne vertraagt je biologische klok

Uit het experiment van onderzoekers uit Colorado schrijven in het vakblad Science Translational Medicine,  blijkt dat een kop koffie in de avond de biologische klok wel 40 minuten kan vertragen. Het onderzoek richt zich op het 24 uurritme. Onder invloed van dit ritme wordt onder meer melatonine aangemaakt, waardoor je aan het eind van de dag slaperig wordt. Omgevingsfactoren zoals daglicht kunnen het ritme van de klok sturen. Zo wordt de klok dagelijks ‘gereset’ bij het eerste daglicht. Ook voeding, zoals koffie, beïnvloedt het ritme.

Jetlag, neem een kop koffie!

De resultaten bevestigen de verstorende invloed van koffie op onze slaap, maar leiden mogelijk ook tot middelen tegen bijvoorbeeld een jetlag. De resultaten laten volgens de onderzoekers zien dat met cafeïne de biologische klok naar wens kan worden verschoven, handig als je bijvoorbeeld met een jetlag kampt. Bert van der Horst, biologische klok-expert van het Erasmus MC Rotterdam, vindt het experiment zorgvuldig uitgevoerd. Maar houdt echter een slag om de arm. ‘Hetzelfde wordt gezegd van melatonine, maar je moet zo’n stof op het juiste moment van de dag innemen voor een goed effect. Je past je ritme makkelijker aan door met licht te spelen: ’s ochtends bijvoorbeeld al vroeg de lamp aan en ’s avonds de gordijnen eerder dicht.’

Het onderzoek naar invloed cafeïne

In het experiment werd vijf proefpersonen om de twee weken een pil toegediend. De pil, die drie uur voor bedtijd werd ingenomen, bevatte oftewel een placebo, oftewel een shot cafeïne vergelijkbaar met een dubbele espresso. Tegelijkertijd werden de proefpersonen blootgesteld aan een lichtbron, zodat de invloed van cafeïne kon worden vergeleken met die van daglicht. Om verstoring door andere factoren te minimaliseren, volgden de proefpersonen anderhalve maand lang een waar monnikenregime: vaste slaaptijden, geen koffie of alcohol en geen middagdutjes. De resultaten laten zien dat de cafeïneshots weliswaar minder invloed op je klok hebben dan daglicht, maar deze nog steeds met gemiddeld 40 minuten vertragen. Om de precieze werking van koffie te achterhalen, voerden de onderzoekers nog een tweede onderzoek uit, waarbij ze cafeïne toedienden aan celkweekjes. Het bleek dat cafeïne de werking van adenosine verstoort, een stof die de circadiane klok op celniveau regelt.

Bron: Mickey Steijaert – Volkskrant 16-9-2015 “Kop koffie in de avond vertraagt biologische klok”

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *